
Als
groepsleerkracht
in het basisonderwijs zie ik zelf van dichtbij hoe moeilijk het soms
kan zijn om voldoende ruimte te creëren voor muziekonderwijs.
Ik
heb gemerkt dat een muzikaal project, zoals bijvoorbeeld een
schoolkoor,
een enorm positieve uitwerking kan hebben op zowel kinderen,
leerkrachten als ouders. Vanuit deze ervaring besloot ik dat ik ook op
andere scholen dit soort activiteiten wil ontplooien.Sinds kort bied ik op projectbasis muzikale activiteiten aan op basisscholen. Ik streef er naar kinderen enthousiast te maken voor muziek en ze in aanraking te brengen met de verschillende aspecten van het muziekonderwijs: zingen, spelen, bewegen, luisteren en vastleggen. Met de aangeboden activiteiten kunt u het bestaande muziekonderwijs een impuls geven en verbreden.
Het aanbod bestaat uit de volgende activiteiten:
In een korte periode kunnen we toe werken naar een slotoptreden voor de school of de ouders.
Neem gerust contact met mij op als er nog vragen zijn. Ik zal met alle plezier het aanbod toelichten.
Dansexpressie
is samen luisteren naar wat de muziek vertelt en er dan je eigen
verhaal van maken. Niet in woorden, maar met je hele lichaam. Bewegen
op muziek doe je niet zomaar, er is altijd een beweegreden, een
verhaal. Dansexpressie is een wisselwerking tussen beleven en bewegen.
Veel kinderen vinden het heerlijk om explorerend bezig te zijn en met hun lichaam zelf vorm te geven aan het verhaal dat de muziek vertelt. Er zijn echter ook kinderen die zich juist prettig voelen bij de duidelijkheid van ingestudeerde bewegingen. Daarom kunt u bij deze activiteit ook kiezen voor een gecombineerd programma met zowel dansexpressie als dans in een meer vastere vorm.
Samen plezier hebben in het dansen en creatief bezig zijn met tijd, kracht en ruimte staan voorop in deze lessen. We gaan vijf maal samen dansen. De laatste les is een bijzondere, namelijk een open les. In die les kunnen (indien gewenst) de ouders meegenieten van wat er in eerdere lessen aan bod is geweest.
Kinderen
uit groep 5 t/m 8 kunnen deelnemen aan een schoolkoor. Het repertoire
kan indien gewenst worden afgestemd op een thema. Zo kan er
bijvoorbeeld een kerstkoor gevormd worden of een 'wereldkoor' met
liedjes uit alle landen. We repeteren tien keer samen en werken toe
naar een slotoptreden.
Voor de
hoogste groepen is er de mogelijkheid om streetdance lessen te volgen.
Streetdance is een dansvorm die veel kinderen aanspreekt. Je ziet het
in videoclips op tv. Bovendien is de muziek waarop we dansen voor veel
kinderen herkenbaar, spreekt aan: swingende muziek met een stevige
beat.
Na de drie lessen wordt er een korte eindpresentatie gegeven van een dans.
Veel
scholen kiezen er jaarlijks voor om één of meer
projecten
binnen de hele school te organiseren. In alle groepen leeft het thema
en zie je het terug in vele lessen en activiteiten. Ook muziek verdient
binnen dit geheel uiteraard een plek.
Aansluitend bij uw thema ontwikkel en organiseer ik voor elke groep een of meerdere muzieklessen op maat. Ook een korte eindpresentatie van het geheel is mogelijk.